More

    Talviurheilu – Vinkit lämpimänä pysymiseen

    Kiiltävänä loistava hanki, raikas ilma ja auringonpaiste, voiko sen parempaa säätä ulkoiluun ollakaan! Talviurheilulajit ovat erinomaista kalorinpolttoa ja hauskaa puuhaa, mutta kuinka pysyä lämpimänä? Liikunta itsessään tietysti lämmittää, mutta talviurheilun ongelmana on usein hikoilu. Kostea iho ja kylmä sää on liikkujan pahin vihollinen. Kuinka sitten tulisi pukeutua, jotta pysyy kuivana ja lämpimänä pitkänkin tovin talviurheilun parissa?

    Kerrospukeutuminen on ykkönen!

    Mistään poppaskonsteista tässä ei ole kyse, vaan yksinkertaisesti fysiikan laista. Lämmön säätelyyn nimittäin pätee sääntö, jonka mukaan lämpötilat pyrkivät aina tasoittumaan, ja näin ollen keho menettää lämpöä aina kun se on suorassa kosketuksessa johonkin kylmään. Niinpä kerrospukeutuminen auttaa pysymään lämpimänä.

    Alimmaiseksi tulisi aina pukea jotain lämmintä, mutta hengittävää, sillä hikoillessasi tulisi kosteus saada siirtymään vaatteesta pois imemättä sitä itseensä. Merinovillakerrastot ovat loistava vaihtoehto tähän, sillä merinovilla on maailman tehokkain kuitu lämmittävän ilman sitomisessa. Mitä useamman kerroksen puet, sitä enemmän lämmittävää ilmaa sitoutuu kuitujen välille. Tämän lisäksi merinovillakuitu siirtää kosteutta pois iholtasi sen sijaan, että imisi sen itseensä. Höyry haihtuu ilmaan ja näin vaate pysyy kuivana.

    Kerraston päälle kannattaa heittää lämmin villapaita tai fleecetakki, jolla saat lämmön sidottua. Alaosaan yleensä riittää kerrasto ja sen päälle uloin kerros, kuten toppahousut, mutta mikäli aiot viettää pidemmän aikaa ulkoillen ja lajisi ei välttämättä ole niin intensiivinen, että hikoilet paljon, kannattaa harkita myös villa- tai fleecehousuja toppahousujen alle. Näin pysyt varmimmin pitkään lämpimänä.

    Muun muassa JD Sports tarjoaa laajan valikoiman talviurheiluun sopivia vaatteita ja jos verkkokauppa ei ole ennestään tuttu, linkistä pääset lukemaan kaupan arvosteluja muilta tilaajilta. 

    Pidä jalat ja kädet lämpimänä

    Varpaat ja kädet kannattaa pitää lämpiminä, sillä varsinkin varpaista kylmyys leviää helposti muualle kehoon. Jalkojen kuivana pitäminen on myös tärkeää ja siinäkin pätee sama sääntö, kuin kerrospukeutumisessa. Eli ensin ihoa vasten tekninen sukka, joka siirtää kosteutta, ja sen päälle lämmin villasukka. Pidä myös huolta siitä, etteivät kengät ole liian tiukat, sillä jos kenkä käy liian ahtaaksi se käy hyvin pian myös kylmäksi.

    Käsille kaikista lämpimin vaihtoehto on rukkaset, joissa sormet lämmittävät toisiaan. Todella kylmällä säällä kannattaa alle laittaa esimerkiksi merinovillaiset sormikkaat, jotka ovat tarpeeksi ohuet, että mahtuvat hyvin rukkasten sisään. Mikäli tarvitset sorminäppäryyttä ulkoilun aikana, voit ottaa rukkaset hetkeksi pois käsistäsi, ja ne pysyvät silti lämpiminä. Käsien ja jalkojen lämpimänä pitämiseen löytyy myös erilaisia lämmittimiä, kuten akkukäyttöisiä lämmittimiä. Niistä ja pukeutumisesta pakkasilmoilla lisätietoa löydät täältä.

    Varaudu hyvin ja valitse varusteet oikein

    Vaikka tuntuisikin, että olet pukeutunut oikein lähtiessäsi urheilemaan, kannattaa kuitenkin varautua siihen, että tuleekin liian kuuma tai liian kylmä. Pue siis niin, että voit joko tarvittaessa poistaa tai lisätä yhden kerroksen ja ota tarvittava lisäkerrasto mukaan. Parempi olla varautunut liian hyvin, kuin liian huonosti.

    Varsinkin perheen pienemmille kannattaa varata kunnolla lisävaatetta mukaan, jotta kylmyys ei pääse yllättämään jo varhaisessa vaiheessa. Lapsilla kun lämmöntuotanto ei ole vielä aikuisten tasolla ja välillä on hyvin vaikea arvioida, kuinka paljon vaatetta lapselle on tarpeeksi. Jokaisen lämmöntuotanto myös hieman eroaa toisistaan, ja kylmyyden sieto on erilainen myös sen mukaan, kuinka hyvin on tottunut sitä sietämään. Ihminen, joka ulkoilee paljon ja viettää pakkasillakin aikaa ulkona, sietää sitä luultavasti paljon paremmin kuin sellainen, joka on tottunut olemaan enemmän sisätiloissa.

    Syö ja juo riittävästi

    Muista, että on tärkeää pitää verensokeri tasaisena ja nestetasapaino kunnossa. Sen lisäksi, että se auttaa jaksamaan paremmin, myös keho pystyy käsittelemään kylmää paremmin, kun energiatasot ovat kunnossa. Eli syö sen verran kuin kulutat ja juo riittävästi vettä. 

    Toisin kuin luullaan, alkoholi ei lämmitä vaan se voi aiheuttaa ruumiinlämmön laskua heikentämällä lämmönsäätöjärjestelmän toimintaa, eli jätä alkoholi väliin, jos olet jo valmiiksi kylmissään.

    Related articles

    Comments

    JÄTÄ VASTAUS

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Share article

    uUTISET

    error

    Enjoy this blog? Please spread the word :)