Löydä itsellesi sopivin kesäliikuntamuoto

Kesäajan koittaessa monien mieliin rantautuu ajatus lomasta ja vapaus arjen rutiineista. Tämä voi tarkoittaa joillekin taukoa säännöllisestä liikunnasta, eikä pieni kesätauko harrastuksista ole pahitteeksi. Liikuntaa kuitenkin kannattaa harrastaa jollain tapaa kesälläkin, johon kannattaa valita aikaan ja itselleen sopiva laji.

Liikunta on tärkeää lomallakin, sillä se monet vartalo kaipaa liikettä pysyäkseen hyvänä ja toimintakykyisenä. Kesä tarjoaa siihen omat loistavat puitteensa, joista kannattaa ehdottomasti ottaa ilo irti. Silloin voi esimerkiksi helposti kirmata luonnon ääreen, jossa voi kokeilla monia eri lajeja. Se on useimmiten myös ilmaista eikä suuri osa lajeista vaadi erityisiä lisävarusteita.

Lähes jokainen paikkakunta tarjoaa hienoja pururatoja, ulkokuntosaleja, metsämaastoja ja luonnon vesistöjä, jonne voi päästä liikuttamaan jäseniään. Bonuksena tulee raitis ilma, joka itsessään virkistää jokaista lomailijaa entisestään. Täydellinen kesälauantai voisi olla esimerkiksi omaan kuntoon sopiva lenkki luonnon lenkkipolulla, pulahdus järveen tai mereen, jonka jälkeen mennään saunan kautta tarkistamaan oikeat lottonumerot.

Arkiliikunnan hyödyntäminen kesällä

Kesään sijoittuva loma-aika tarjoaa usealle mahdollisuuden kokeilla erilaisia liikuntalajeja ja harrastaa yleisesti mieluista liikuntaa. Moni aktiviteetti on täysin ilmainen ja mukaan mahtuu myös monia lajeja, jotka ovat varsin edullisiakin. Näitä ovat esimerkiksi melonta, SUP-lautailu ja rullaluistelu. Aikatauluttomuus mahdollistaa liikunnan aloittamisen fiilispohjalta, jolloin lajia kuin lajia voi kokeilla sen hetkisen tunteen mukaan.

Hyötyliikunta on myös loistava tapa pitää kuntoa yllä loman aikana ja sen toiveissa voi suunnata esimerkiksi marjametsään, piha- ja puutarhatöiden pariin tai pestä mattoja. Myös kauppa- ja muut asiointimatkat kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan kävellen tai pyöräillen, jolloin mittariin kertyy arvokkaita hyvinvointia tukevia kilometrejä. Näin lomailija saa hienosti kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kun vakioaktiviteeteista saa liikettä joka niveleen.

Käytännön vinkit kesän liikuntaan

Lomailija pääsee äkkiä aktiivisen kesän pariin muutamilla helpoilla vinkeillä, joita koko perhe voi tukea. Rutiineja kannattaa rikkoa mahdollisuuksien mukaan ja kokeilla rohkeasti uusia lajeja tai liikuntamuotoa. Monet paikkakunnat pitävät yllä upeita liikuntamahdollisuuksia, mutta jos kotimaanmatkailu kiinnostaa, voi hienoja liikuntapaikkoja pitää silmällä myös muilla paikkakunnilla. Esimerkiksi vaellus on tullut parin viime vuoden aikana todella suosituksi lajiksi.

Raskaamman sarjan liikkujien kannattaa ajoittaa urheileminen joko varhaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan, jos helleaalto on loman aikana päällä. Muista myös nesteytys ja juo riittävästi vettä, jos haluat liikkua kuumalla kesäpäivällä. Lisäksi auringonpaisteelta tulee ehdottomasti suojautua liikunnan aikanakin, jolloin pää ja iho suojataan porotukselta vaalealla vaatetuksella ja aurinkorasvalla. Viimeinen vinkki on nauttia liikunnasta ja loman tuomista iloista. Täydellisyyteen ei kannata kurottaa, sillä parhaiten kesästä saa irti, kun on itselleen liikunnan suhteen armollinen.

Muita hyviä liikuntalajeja kesään

Jos liikuntaa haluaa harrastaa sisätiloissa, voi silloin tutustua muutamaan matalan kynnyksen lajiin, jotka on helppo aloittaa, eivätkä vaadi sen kummempia varusteita. Rauhaa kaipaava lomailija voi kokeilla esimerkiksi joogaa, joka on loistava tapa kehittää vartalon tasapainoa ja liikkuvuutta. Aloitteleva kuntoilija voi aloittaa lempeistä ja hidastempoisista liikkeistä, joihin voi ottaa esimerkkiä internetissä löytyvistä joogavideoista. Jooga tarjoaa myös vaativimpia sessioita, jossa lihakset pääsevät töihin.

Jooga hellii kehon lisäksi myös mieltä. Sen on havaittu lieventävän stressiä ja auttamaan hallitsemaan ahdistusta. Mielen ja kehon yhdistäminen tekevät joogasta mainion ja kokeilunarvoisen lajin, johon tarvitsee ainoastaan napakat vaatteet ja joogamaton.

Rytmikkäämpää meininkiä kaipaava voi kokeilla tanssia, jolloin murheet ja stressi unohtuvat tuossa tuokiossa. Tanssiminen on hyvää kuntoliikuntaa, kun hiki virtaa joraamisen aikana. Lajiin voi tutustua helposti kotioloissa, jolloin matot ja tiellä olevat huonekalut siirretään nurkkaan ja olohuoneen tanssilattia on askeleita vaille valmis. Jos tanssiin haluaa enemmän sosiaalista puolta, kannattaa oman paikkakunnan lavatanssitapahtumat tarkistaa kalenterista ja suunnata klassisen kesätunnelman tarjoavaan tanssipaikkaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)