Suomalainen Gamesaver on nuorisourheilun videopalvelu, joka mahdollistaa otteluiden seuraamisen ja joukkueiden sekä pelaajien kannustamisen myös etänä. Gamesaver luo seuroille ja joukkueille uusia mahdollisuuksia palvella sponsoreitaan ja hankkia lisätuloja toimintansa kehittämiseen. Uudenlainen keino tukea nuorisourheilua ja helpottaa urheilevien perheiden arkea on houkutellut palvelun taustajoukkoihin laajan joukon suomalaisia urheilun supertähtiä.
Huippu-urheilijoiden kanssa yhteistyössä kehitetty Gamesaver on pelillistetty videomedia, joka yhdistää urheilevat nuoret, heidän läheisensä ja joukkueensa. Vanhemmille sovellus tarjoaa mahdollisuuden olla läsnä lastensa peleissä ajasta ja paikasta riippumatta, sekä kannustaa heitä myös virtuaalisesti. Pelaajat saavat mahdollisuuden katsoa omia suorituksiaan pelin jälkeen. Kroonisesta resurssipulasta kärsivät urheilujoukkueet hyötyvät palvelusta, sillä osa sovelluksen tulevista käyttäjämaksuista ohjataan niille. Seurat voivat myös yhdessä Gamesaverin kanssa kaupallistaa otteluitaan ja tarjota omille sponsoreilleen uudenlaisia tapoja tavoittaa ja puhutella katsojia.
Käynnistysvaiheessa Gamesaver tarjoaa käyttäjilleen jääkiekon ja salibandyn nuorisosarjojen otteluita, joita joukkueet voivat striimata palvelun avulla ilmaiseksi. Suoratoistona ja sen jälkeen tallenteina katsottavien otteluiden lisäksi Gamesaver tarjoaa käyttäjille myös toimituksellisia sisältöjä, kuten viikoittaisia urheilumakasiineja, otteluanalyyseja ja koosteita huippuhetkistä.
Taustalla urheilun, teknologian ja kuluttajapalveluiden osaamista
Gamesaverin ideoineella Vellu Maurolalla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus viihdealalta muusikkona. Hän työskenteli viimeksi Rovio Entertainmentin sisältö- ja kumppanuusjohtajana Los Angelesissa. Maurola on myös kolmen aktiivisesti urheilevan nuoren isä. Muutama vuosi sitten hän havahtui työmatkallaan Hong Kongissa ongelmaan: kotona Suomessa oli juuri alkamassa hänen poikansa salibandyottelu, jossa isän pitäisi olla paikan päällä kannustamassa.
”Mietin, että antaisin mitä tahansa, jos voisin olla paikalla katsomassa peliä – tai että voisin edes seurata sitä etänä. Tuolloin videon suoratoisto mobiilisti oli vielä kömpelöä, mutta tilanne synnytti unelman. Halusin luoda palvelun, joka voisi tarjota vanhemmille ja muille kannustajille mahdollisuuden seurata matseja missä tahansa. Nyt teknologia on kehittynyt ja voimme toteuttaa monien muidenkin vanhempien toiveen”, startup-yhtiön toimitusjohtaja Vellu Maurola sanoo ja jatkaa: ”Läsnäolo ja kannustaminen kentän laidalla on tärkeää, mutta urheilijoiden perheissä tulee vääjäämättä eteen tilanteita, jolloin esimerkiksi vieraspeleihin ei yksinkertaisesti pääse mukaan. Sovellus mahdollistaa virtuaalisen kannustamisen ja pelin kommentoinnin muiden seuraajien kesken. Gamesaver myös nimensä mukaisesti säästä pelin myöhempää tarkastelua varten. Näin pelaajat pääsevät kertaamaan onnistumisensa ja joukkueen mahdolliset virheet ja siinä samassa kehittyä lajissaan eteenpäin.”
Perustajien ydinryhmään kuuluu osaamista kuluttajapalveluista, teknologiasta, urheilusta ja viihteestä. Ykköskentällisen muodostavat aiemmin myös DJ:nä toimineen Maurolan rinnalla palvelun perustajiin kuuluva teknologiajohtaja Edvard Karvinen ja IT-ammattilainen Ossi Tiltti, teknologiajuristi Leena Kuusniemi, jääkiekkoalan huippuammattilainen Jarkko Ruutu sekä Jani Nikko ammattiurheilijoiden varainhoitoon erikoistuneesta Obsido Group Oy:stä. Palvelun ensimmäiset kaupalliset yhteistyökumppanit ovat S-Ryhmä ja Vaasan Oy.
NHL-tähdet tukevat tulevaisuuden tähtiä
Gamesaverin taustajoukoissa neuvonantajina ja sijoittajina on kokonainen suomalaisen jääkiekkoilun tähdistökentällinen kiekkolegenda Teemu Selänteestä lähtien: Patrik Laine, Pekka Rinne, Sebastian Aho, Tuukka Rask, Kimmo Timonen, Mikael Granlund, Aleksander Barkov, Teuvo Teräväinen, Ville Leino ja yhteensä yli kolmekymmentä nykyistä ja entistä huippu-urheilun ammattilaista uskovat Gamesaver-palvelun mahdollisuuksiin myös kansainvälisesti.
”Nimekästä taustajoukkoamme houkuttelee ennen kaikkea mahdollisuus tukea nuorisourheilua ja urheilevia perheitä. Meille urheilun startup-yhtiönä tällaisen urheiluvaikuttajaryhmän mukanaolo on ainutlaatuinen mahdollisuus, joka avaa ovia myös maailmalle. Uskomme myös, että palvelu edesauttaa tulevaisuuden tähtiä nousemaan esiin ja erottautumaan lajissaan”, iloitsee Maurola.
”Tunnen nuorisourheilun haasteet sekä urheilijana että urheilijan isänä. Tiedän myös, millaisia uhrauksia vanhemmat ja joukkueissa tärkeää työtä tekevät valmentajat ja muut aikuiset tekevät. Siksi haluan olla mukana luomassa palvelua, joka auttaa urheilevia perheitä ja joukkueita monin eri tavoin. Läsnäolo kentän laidalla on tärkeää pelaajalle, vanhemmille ja joukkueen koko yhteisölle, mutta aina se ei vain ole mahdollista. Gamesaver on perheiden ja urheilun asialla”, kiekkolegenda Teemu Selänne sanoo.
Gamesaver
Kotimaisen Gamesaver-palvelun avulla joukkueet voivat kuvata ja striimata omat ottelunsa pelkän älypuhelimen ja sovelluksen avulla. Käyttäjät voivat seurata pelejä sekä suorina että jälkilähetyksinä. Ketteryytensä ansiosta Gamesaver soveltuu lukuisien eri urheilulajien seuraamiseen. Suomen Salibandyliitto on palvelun virallinen yhteistyökumppani ja myös Suomen Jääkiekkoliitto on sopinut että Gamesaverin käyttöön ei seuran tarvitse hakea erillislupaa Jääkiekkoliitolta. Jääkiekon ja salibandyn lisäksi esimerkiksi koripallo ja lentopallo ovat luontaisia Gamesaver-lajeja.
Gamesaver on testivaiheessa ladattavissa ja käytettävissä ilmaiseksi sovelluskaupoista (iOS ja Android). Sovellus toimii älypuhelimissa, tableteissa ja tietokoneissa ja sen sisältöä voi seurata myös verkkoselaimen kautta. Otteluiden lisäksi Gamesaver-palvelussa esitetään urheiluun ja liikuntaan sekä ravintoon, terveyteen ja jaksamiseen liittyviä sisältöjä. Palvelu muuttuu tilausmaksulliseksi kevään aikana. Gamesaver-palvelun on suunnitellut ja rakentanut vuonna 2017 perustettu yksityinen suomalainen ohjelmistokehitysyhtiö Striim Group Oy.