Unibetin F1-insider Mika Häkkinen analysoi kolumnissaan Espanjan osakilpailua, joka päättyi Hamiltonin voittoon. Valtteri Bottas saavutti kisassa 50. palkintopallisijansa ja oli kolmas Red Bullin Max Verstappenin jälkeen.
Näimme jälleen paluun normaaliin, kun Lewis Hamilton otti ylivoimaisen voiton Espanjan osakilpailussa Max Verstappenin voitettua hänet aiemmin 70-vuotisjuhlakisassa. MM-sarjan johtajalla oli täydellinen päivä. Hän starttasi paalulta, kontrolloi kisaa kärjessä ja piti hyvää huolta renkaistaan. Asiaa auttoivat tallin hyvät varikkopysähdykset. Tiedän miltä se tuntuu. Kun menee hyvin, toivoo, että jokainen viikonloppu sujuisi samoin.
Faneille se ei tosin ole kovin jännittävää, mutta toisaalta Barcelonan rataa ei tunneta jännittävistä kisoistaan. Itse olen aina pitänyt radasta, koska se on teknisesti mielenkiintoinen ajaa, mutta ohituspaikkoja on oikeastaan vain yksi, ykkösmutka.
Radan viimeisten mutkien profiilien takia on erittäin vaikea pysytellä edellä ajavan kannassa, joten edes DRS:n avulla ohittaminen ei ole helppoa. Lisäksi renkaista täytyy huolehtia eikä voi hyökätä liian aggressiivisesti, koska muuten rata rankaisee. Siinä olikin tämä kisa pähkinänkuoressa.
Tapahtumien puolesta kisasta ei jäänyt kovin paljon kerrottavaa jälkipolville, mutta oli kuitenkin mielenkiintoista nähdä, miten Max pystyi kiilaamaan itsensä Mercedes-kuskien väliin ja antamaan heille vähän mietittävää. On selvää, että Max on eri tasolla kuin tallikaverinsa Alex Albon, etenkin aika-ajoissa. MM-sarjan kakkossijalla oleva Max on valmis iskemään Mercedestä vastaan, jos talli tai kuskit tekevät pienenkin virheen.
Huono lähtö ja huono taktiikka koituivat Valtterin kohtaloksi
Oli helppo ymmärtää, miksi Valtteri Bottas oli kisan jälkeen pettynyt. Hän lähti matkaan eturivistä, mutta ei saanut hyvää lähtöä ja joutui sitten Racing Pointin Lance Strollin haastamaksi ykkösmutkassa. Sijojen menettäminen lähdössä on aina turhauttavaa, etenkin Barcelonan kaltaisella radalla, jossa on vaikea ohittaa. Se tarkoitti, että Valtterin piti tehdä hartiavoimin töitä saadakseen sija takaisin ja voidakseen kuroa kiinni ero Maxiin ja kakkossijaan.
Vaikka Valtteri oli Maxia nopeampi, ohitus ei voinut onnistua ilman oikeaa taktiikkaa. Red Bull kuitenkin reagoi paremmin ja puolusti täydellisesti. Sen sijaan Mercedeksen päätös laittaa Valtterille pehmeät renkaat hyökkäyksen toivossa osoittautui vääräksi. Lewis todisti sen ottaessaan viimeiselle kierrokselle alleen keskikovat renkaat.
Racing Point kirinyt MM-sarjan kolmoseksi
Lance Strollin neljäs ja Sergio Pérezin viides sija olivat erittäin vahvoja tuloksia Racing Pointille, josta ensi vuonna tulee Aston Martin. Auto on selvästi nopea, kuten Nico Hülkenberg osoitti ollessaan kolmas Silverstonen toisen kisan aika-ajoissa. Sergio palasi rattiin kahden viikon koronaeristyksensä jälkeen, ja uskon, että sekä hän että Lance halusivat näyttää, mihin he pystyvät. Lance otti erinomaisen lähdön ja ajoi kypsän ja hallitun kisan.
Racing Point on nyt valmistajien sarjan kolmannella sijalla yhden pisteen erolla McLareniin, joka puolestaan on pisteen verran Ferraria edellä. Tilanne on äärimmäisen tiukka. Entisen tallini McLarenin kisa menikin taas hyvin. Carlos Sainz oli kuudes kotikisassaan ja Lando Norris ajoi maaliin kymmenentenä.
Ferrarin tilanne ei näytä hyvältä. Tavallisesti se ei aja keskikastissa toivoen saavansa pisteitä. Eilen kuitenkin sekä Charles Leclerc että Sebastian Vettel joutuivat tosissaan ajamaan päästäkseen kymmenen parhaan joukkoon. Charles joutui keskeyttämään, mutta oli hienoa, että Sebastian pystyi nousemaan seitsemänneksi. Toivottavasti italialaistalli pystyy pian parantamaan vauhtiaan – etenkin kun heillä on peräti kolme kotikisaa: Monza, Mugello ja Imola!
Ennätyskirjat pistettiin Espanjassa uusiksi
Sunnuntaina rikottiin pari ennätystäkin. Lewis otti 156. palkintopallisijoituksensa ja rikkoi entisen ennätyksen, jota piti hallussaan vanha kilpakumppanini Michael Schumacher. Moni meistä luuli, että Michaelin ennätykset jäisivät koskemattomiksi, mutta lisääntyneen kisamäärän ja parhaiden autojen lähes täydellisen luotettavuuden myötä näemme tulevaisuudessakin uusia ennätyksiä. Ne jäävät seuraavien sukupolvien rikottaviksi.
Valtteri puolestaan nappasi 50. palkintopallisijansa. Se on hieno saavutus, ja hän on enää yhden podiumin päässä minusta, ja odotan hänen ohittavan minut joskus syyskuun aikana. Lisäksi Alfa Romeo ilmoitti, että Kimi Räikkönen on nyt ajanut enemmän kilometrejä Formula ykkösissä kuin kukaan muu. Edellinen ennätys – 83 846 kilometriä – meni rikki kisan aikana. Ilmeisesti matka vastaa kahta kierrosta maapallon ympäri, joten onkin sopivaa, että Kimi on voittanut pitkän ja menestyksekkään uransa kruunuksi mestaruuden.
Ferrarin teho-ongelmat vaikuttavat moneen talliin
Ferrarin moottoritehot ovat pienentyneet, joten Alfa Romeolla ajavien Kimin ja Antonio Giovinazzin suoritukset ovat tänä vuonna olleet vaisuhkoja. Moottoriasia on myös yksi syy sille, miksi Haas on ollut ulkona kärkikymmenikön taisteluista.
Helmikuussa FIA ja Ferrari sopivat yksityisesti Ferrarin moottoriin liittyvästä teknologiasta. Tuloksena kaikkien Ferrarin moottoreita käyttävien tallien suorituskyky on heikentynyt. Se puolestaan on vaikuttanut suuresti tämän kauden MM-taisteluun. Ferrarin viime vuoden vauhti motivoi Mercedestä nousemaan uudelle tasolle vuonna 2020. Viime sunnuntain kisa osoitti, miten paljon erot ovat kasvaneet. Mercedes on ottanut edistysaskeleen, Ferrari takapakkia. Lewis, Max ja Valtteri ohittivat kierroksella kaikki muut, mikä kertoo paljon.
Seuraava kisa ajetaan kahden viikon päästä Belgiassa. Silloin onkin kulunut 20 vuotta omasta voitostani Span radalla. Se oli se kisa, jossa taistelin Michaelin kanssa ja ohitin yhtä aikaa hänet ja Ricardo Zontan 300 kilometrin tuntivauhdissa. Se on hieno muisto, ja toivottavasti näemme yhtä hyviä taisteluita tänäkin vuonna. Sellaista katsoo mielellään.
Mika Häkkinen, Unibet F1 Insider