Poikkeusolot haastavat liikkumistottumuksia

Koronavirusepidemia on johtanut poikkeusoloihin, jonka vaikutukset heijastuvat myös monen liikkumistottumuksiin. Ohjatut liikuntaharrastukset ja liikuntavuorot on peruttu. Lisäksi monien työmatkaliikunta on vähentynyt etätöiden vuoksi. Selän kunnosta kannattaa huolehtia omatoimisesti myös poikkeusoloissa.  

Selkä, kuten myös muu tuki- ja liikuntaelimistö, tarvitsee säännöllistä liikettä pysyäkseen terveenä ja toimintakykyisenä. Tämä korostuu etenkin iäkkäämpien kohdalla, joiden toimintakyky heikkenee nuorempia nopeammin liikkumattomuuden seurauksena.  

Poikkeustilanne kuormittaa myös henkistä hyvinvointia. Sosiaalinen eristäytyminen voi aiheuttaa monelle ahdistusta, samoin huoli ja pelko liittyen omaan ja läheisten terveyteen. Myös epävarmuus oman toimeentulon jatkuvuudesta painaa monen mieltä.

Henkinen kuormitus ja alakuloisuus voivat lisätä kipuherkkyyttä ja altistaa selkäkipujen pitkittymiselle. Samoin stressiin liittyy usein uniongelmia, jotka madaltavat kipukynnystä ja voivat pahentaa tai pitkittää kipuja.  

– Kukaan ei voi ennustaa tulevaa, joten nyt kannattaa suunnata voimavarat niihin asioihin, joihin voi itse vaikuttaa. Jokainen voi keskittyä huolehtimaan omasta terveydestään ja henkisestä jaksamisestaan sekä noudattaa viranomaisohjeita, selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta sanoo.

Liiku luonnossa, tee pihatöitä tai jumppaa kotona

Nyt kannattaa liikkua ulkona, sillä fyysisen kunnon hoitamisen lisäksi luonnossa liikkuminen kohottaa mielialaa ja vähentää stressiä. Myös piha- ja puutarhatyöt ovat hyvää hyötyliikuntaa ja rentouttavat mieltä.

Lihaskuntoa voi harjoittaa hyvin kotona oman kehon painolla tehtävillä harjoitteilla tai erilaisten liikuntavälineiden avulla. Muu perhe kannattaa ottaa mukaan ulkoiluun ja muuhun harjoitteluun ja nauttia yhdessä tekemisestä, kun siihen on hyvää aikaa.

Erilaisista rentoutumis- ja hengitysharjoituksista sekä tietoisen läsnäolon harjoittelusta voi olla apua mielen ja kehon rentouttamisessa näinä epävarmoina aikoina. Ne voivat myös helpottaa nukahtamista, jos mieli on kovin rauhaton.

Monipuolisia liikuntaohjeita ja rentoutumisharjoitteita on saatavilla maksutta Selkäliiton Selkäkanavalta. Ohjeet ovat fysioterapeuttien laatimia.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)